Undervisningsmiljøvurdering

Undervisningsmiljøvurdering 2020

Alle skoler skal udarbejde en undervisningsmiljøvurdering (UVM) mindst hvert tredje år. På Sortedamskolen er gennemførelsen af en undervisningsmiljøvurdering en oplagt mulighed for at udvikle skolen i forhold til de elever, der følger undervisning på skolen.

Lærerne og eleverne har ikke nødvendigvis de samme oplevelser af undervisningsmiljøet, hvorfor det er meget vigtigt at gennemføre undersøgelsen med eleverne, da de kan have alternative idéer til udviklingen af det.

På Sortedamskolen er det vigtigt, at både lærere og elever bliver hørt i forbindelse med idéer til forbedring af undervisningsmiljøet.

Undervisningsmiljøvurderingen omfatter undervisningslokaler, men også toiletter, skolegården mv., samt de psykiske og æstetiske forhold på stedet. Den kan omfatte alle forhold på uddannelsesstedet, som eleverne og ledelsen finder af betydning for et godt undervisningsmiljø.

På skolen har vi elevrådet, som sammen med deres tilknyttede kontaktlærere, forsøger at stille skarpt på de områder, som eleverne vil have ændret eller forbedret.

Spørgeskemaet var 100% anonymt og det blev gennemført på skolen.

Undervisningsmiljøvurdering blev udarbejdet som et elektronisk spørgeskema, og blev iværksat i perioden mellem 1.oktober til 26. oktober blandt eleverne på 6- 9.årgang.

Der var 11 spørgsmål i undersøgelsen, og 9 af dem omhandlede de fysiske og æstetiske forhold på skolen, og spørgsmål 10 og 11 viser elevernes opfattelse af sig selv og klassekammeraterne i undervisningssituationer i forbindelse med larm og aktiv deltagelse i undervisningsrelaterede diskussioner.

Resultaterne af UMV viste, at temperatur- og luftforholdene i klasserne er ikke optimale.

Eleverne er generelt tilfredse med det antal toiletter, der er på skolen, rengøring, mængden af arbejdspladser og skolens æstetiske forhold.

Her scorer vi 3 ud af 5 stjerner.

Den højeste scoring er i forbindelse mes elevernes opfattelse af drillerier og frygt for at blive drillet, når man deltager i faglige diskussioner. Her scorer skolen med henholdsvis 1,36 og 1,96, hvor 1 er det laveste point.

Link til spørgeskemaet og dets resultater: