Vi lærer og udvikler os sammen og i samarbejde med andre
På Sortedamskolen arbejder vi for, at alle elever skal blive så dygtige, som de kan. Alle elever skal helst gå hjem hver dag og have lært noget nyt.
Eleverne starter i skolen med forskellige forudsætninger og kompetencer, og de skal mødes, hvor de er og udvikle sig derfra. Målet er, at alle gennemfører folkeskolen og fortsætter med en ungdomsuddannelse efter valg, de unge har tager sammen med deres forældre.
Undervisningen på Sortedam er en kombination af lærerstyret undervisning, hvor eleverne bliver præsenteret for ny viden, og forskellige former for undervisningspraksis, hvor eleverne lærer at arbejde selvstændigt, parvis og i grupper.
Vi bygger bro til børnenes fremtid
UNESCO Verdensmålsskole
Sortedamskolen er UNESCO Verdensmålsskole, og det præger undervisningen på alle klassetrin. Vi arbejder både tematisk med verdensmålene på særlige dage i løbet af året, men undervisning i verdensmålene er samtidig en integreret del af den daglige undervisning.
Vi har opdelt verdensmålene, så der bliver arbejdet forskelligt på alle klassetrin:
- 0. klasse - Livet på land (15)
- 1. klasse - Ligestilling mellem kønnene (5)
- 2. klasse - Rent vand og sanitet (6) og Livet i vandet (14)
- 3. klasse - Afskaf fattigdom (1) og Stop sult (2)
- 4. klasse - Bæredygtig energi (7) og Klimaindsats (13)
- 5. klasse - Bæredygtige byer og lokalsamfund (11) og Industri, innovation og lokalsamfund (9)
- 6. klasse - Sundhed og trivsel (3) og Mindre ulighed (10)
- 7. klasse - Kvalitetsuddannelse (4), Ansvarligt forbrug og produktion (12) og Partnerskab for handling (17)
- 8. klasse - Anstændige jobs og økonomisk vækst (8), Fred, retfærdighed og stærke institutioner (16) og Partnerskab for handling (17)
- 9. klasse - Har om alle målene, og arbejder med verdensmålene i den obligatoriske projektopgave
Lektielæsning
Eleverne på Sortedamskolen får løbende lektier for, der skal klares derhjemme. I de yngste klasser vil det typisk være træning i læsning, de små tabeller eller andre opgaver, der skal øves eller gøres færdige. Når eleverne bliver ældre og kommer på mellemtrinnet og i udskolingen, skal der både læses romaner, laves skriftlige afleveringsopgaver i dansk og matematik, og der kan være forskellige opgaver, der skal gøres færdige hjemme, som ikke er nået i løbet af skoledagen.
Eleverne når dog det meste af deres skolearbejde i undervisningstiden. Hver dag har alle klasserne tid til at lave lektier i skoletiden.
Faglig evaluering
Vi evaluerer elevernes faglige udvikling løbende. Hovedparten af evalueringerne foretages af lærerne i undervisningen og på baggrund heraf, får eleverne feedback af deres lærere. Eleverne er også inddraget i evaluering af sig selv, hvilket indgår i den samlede vurdering.
I samarbejde med skolens vejledere i dansk, matematik og dansk som andet sprog bliver eleverne systematisk evalueret i løbet af skoletiden. Dette for at lærere og ledelse kan følge op på de enkelte børns udvikling og derigennem tilrettelægge undervisning og særlige forløb.