Principper for mobiltelefoner på Sortedamskolen
Version 2016-10-27
Baggrund
Erfaringer fra undervisningen på Sortedamskolen, der er underbygget af forskning på området, har vist, at elever klarer sig bedre fagligt, når skolen indfører, at eleverne ikke må bruge mobiltelefoner i løbet af skoledagen, med mindre det er en del af undervisningen.
Mobiltelefonen bør heller ikke tage tiden i frikvartererne. Vi vurderer at det er bedre, at man bruger frikvartererne på at bevæge sig og/eller øve den del af de sociale evner, der handler om kommunikation ansigt-til-ansigt.
I et bredere perspektiv er det også et spørgsmål om digital dannelse – at give nogle gode vaner.
Principper
Dette er en forsøgsordning. Alle evaluerer efter et halvt år.
Elevernes mobiltelefoner afleveres til underviserne i skoletiden. De låses inde og udleveres når skoledagen slutter. Mobiltelefonerne er heller ikke til rådighed i frikvartererne.
I udskolingen får eleverne dog deres mobiltelefoner i spisefrikvarteret og eleverne afleverer dem igen efter spisefrikvarteret.
Der kan dog gøres undtagelser: Underviseren kan give eleven tilladelse til at benytte mobiltelefon af faglige eller personlige grunde til særlige formål.