Ressourcecentret

Formålet med Ressourcecentret

Formålet er at sikre faglige og sociale udviklings- og læringsmuligheder for alle elever på Sortedam.

Formålet er også at have en rammesætning, der skal sikre skolens personale vejledning og sparring tæt på egen praksis, så de bliver i stand til at hjælpe eleverne med deres behov og udfordringer.

Endvidere er formålet at sikre et differentieret undervisningstilbud for skolens elever ved et fokus på elevernes deltagelsesmuligheder i skolens forskellige fællesskaber i arbejdet med inkluderende læringsmiljøer. Dette kræver et struktureret samarbejde mellem mange forskellige fagområder.

I Ressourcecentret er skolens ledelse samt vejledere repræsenteret, og der samarbejdes med den tværfaglige supportfunktion. Skolens Ressourcecenter består således af såvel interne som eksterne fagekspertiser.

Vi bygger vores børnesyn op ad “systemisk tænkning”, hvilket betyder at vi arbejder ud fra, at alt hvad jeg gør, påvirker andre og alt hvad andre gør, påvirker mig. Klassen er et system, børnenes fællesskab udenfor klassen er et system, vores personalegruppe er et system.

Systemerne består af de relationer og interaktioner der er og opstår mellem aktørerne i systemet, altså handlinger og kommunikation mellem de mennesker der er i systemet. Derfor er alle aktørerne i et system, medspillere i forhold til, hvad der end opstår i systemet.

Arbejdsområde

• Vejledning til personale. Vejledning fra Ressourcecentret tager udgangspunkt i det pædagogiske notat, og det forventes at teamet har samarbejdet omkring eleven forud for deres henvendelse
  • Koordinering af tværfaglige indsatser på både elev-, gruppe- og klasseniveau
  • Tildeling af støtteindsats herunder anvendelse af ekstra ressourcepersoner