Årsberetning 2019

Årsberetning for 2019

Årsberetningen fra skolebestyrelsen omhandler de emner, som skolebestyrelsen har arbejdet med i kalenderåret 2019.

Bestyrelsen har været glade for, at der var suppleanter til rådighed, for der har været lidt udskiftning i løbet af året. Det skyldes, at børnene er gået ud af skolen, eller at forældrene har måtte trække sig pga. af travlhed.

Sammensætningen ser således ud:

Forældrerepræsentanter:

Indtil sommerferien                                            Formand Sheku Amadu Jalloh

Næstformand Anne Louise Angelo

Fie Isager

Anders Høgsbro Madsen

Maj-Brith Hougaard Svenningsen

Lotte Skoulund Laursen

Elsebeth Jørgensen

Jette Fredborg Khalborg

Efter sommerferien                                             Formand Sheku Amadu Jalloh

Næstformand Lotte Skoulund Laursen

Anders Høgsbro Madsen

Maiken Winter Pontoppidan

Elsebeth Jørgensen

Jette Fredborg Khalborg

Susanne Evensen

Kristine Falgaard

Elevrepræsentanter:

Indtil sommerferien                                            Ditte Bo Jensen

Peter Lundgaard Stenner

Efter sommerferien                                             Ditte Bo Jensen

Mohammed Maher Sawan

Medarbejderrepræsentanter:

Indtil sommerferien                                           Thomas Vergo

Stine Vinther

Efter sommerferien                                            Thomas Vergo

Stine Vinther

UNESCO - verdensmålsskole

I maj måned sendte Sortedamskolen en ansøgning om at blive optaget i UNESCO ASP-netværk som Verdensmålsskole. Vores ansøgning blev godkendt og arbejdet på skolen er indledt fra august 2019 til glæde for alle. Skolebestyrelsen var involveret i formulering af ansøgningen og har siden fulgt med i, hvilke aktiviteter og initiativer, der er på skolen.

Digital dannelse og sociale medier

I skolebestyrelsen har der været drøftelse og idéudveksling om digital dannelse og elevernes brug af sociale medier. Temaet var oppe på vores årsmøde for forældre fra skolen. I den forbindelse havde vi Børns Vilkår ude med et foredrag og oplæg til debat. Det var meget inspirerende

Aula

Som alle andre folkeskoler er Sortedamskolen overgået til Aula i efteråret 2019. Skolebestyrelsen har været inddraget i forhold til at fortsætte arbejdet med den gode og problemfrie kommunikation mellem skole og hjem. Det har været en proces, hvor vi har måtte anskue kommunikationen ud fra de nye rammer. Skolebestyrelsen har bl.a. revideret skolens princip for skolehjemsamarbejdet.

Modtagelse af nye elever i klasserne i løbet af skoleåret

I stort set alle klasser kommer der nye elever ind i løbet af skoleåret. Derfor har vi i skolebestyrelsen talt om, hvilken indskrivningsprocedure skolen har. Men også hvordan det påvirker klasserne, og hvad elever, forældre og skole kan gøre for at få det til at fungere bedst muligt.

Styrket udskoling

Vi fortsætter vores initiativer, der skal styrke udskolingen – både hvad angår resultater og attraktivitet. Vi har opretholdt udvalget, der består af de daglige ledelse, lærere, elever og forældre. Ved afslutning på skoleåret gennemgår vi evaluering i skolebestyrelsen.

Kvalitetsrapport

Skolerne udarbejder kvalitetsrapport hvert andet år. Skolebestyrelsen har bidraget til Sortedamskolens kvalitetsrapport for 2019 ved at gennemgå og kommentere rapporten. Skolebestyrelsen var overvejende positive og havde desuden en kommentar til elevernes valg af ungdomsuddannelse, samt et ønske om yderligere samarbejde med daginstitutionerne for at sikre et godt elevoptag til skolen i en tid, hvor skoledistriktet bliver mindre.

Forberedelse af valg til skolebestyrelsen foråret 2020

Vi har drøftet, hvordan vi får flest forældre engageret i at deltage i skolebestyrelsesarbejdet, og hvordan vi bedst muligt får afviklet valg til skolebestyrelsen i foråret 2020.

Forelæggelse af skolens skemaer

Skolebestyrelsen blev forelagt skolens skemaer og de principper skolens skemalæggere arbejder ud fra.

Principper vedtaget i år:

(Principperne kan læses i deres fulde længde på skolens hjemmeside):

1. Principper for skolehjemsamarbejde (revideret)
  2. Principper for valgfag (revideret)
  3. Forretningsordenen (revideret)

Økonomi 2019

Regnskabet er nu afsluttet, og vi går ud i balance. Skolebestyrelsen har gennem året fulgt økonomien tæt ved løbende opfølgning på skolebestyrelsesmøderne.

Udvalg i skolebestyrelsen (2019)

• Ansættelser
  • Kontakt- og trivselsforældre
  • Årligt møde for forældre
  • Kreativitet i skolen
  • Plan og realisering af gavlmaleri
  • Styrket udskoling
  • Diverse ad hoc-udvalg, der arbejder med udkast til principper

Deltagelse i høringer (2019)

Skolebestyrelsen har ikke besvaret høringer i 2019.

Udover beretningen opfordrer vi til at følge skolebestyrelsens arbejde via indkaldelser og referater fra møderne. Begge dele findes på skolens hjemmeside.

Vedtaget ved skolebestyrelsesmøde d. 22.01.20