Årsberetning for 2021
Årsberetningen fra skolebestyrelsen omhandler de emner, som skolebestyrelsen har arbejdet med i kalenderåret 2021.
Bestyrelsen har været glade for, at der var suppleanter til rådighed, for der har været lidt udskiftning i løbet af året. Det skyldes, at børnene er gået ud af skolen, eller at forældrene har måtte trække sig pga. af travlhed.
Sammensætningen ser således ud:
Forældrerepræsentanter:
Indtil sommerferien Formand Sheku Amadu Jalloh
Næstformand Lotte Skoulund Laursen
Anders Høgsbro Madsen
Elsebeth Jørgensen
Jette Fredborg Khalborg
Kristine Falgaard
Maiken Winter Pontoppidan
Efter sommerferien Formand Sheku Amadu Jalloh
Næstformand Helle Juhler-Verdoner
Anders Høgsbro Madsen
Elsebeth Jørgensen
Kristine Falgaard
Martin Nilsson
Zostam Abdallah
Elevrepræsentanter:
Indtil sommerferien Aya El Hadi
Alba Bach
Efter sommerferien Elliott Vestergaard Juul
Molly Palmqvist Jensen
Medarbejderrepræsentanter:
Indtil sommerferien Thomas Vergo
Stine Vinther
Efter sommerferien Thomas Vergo
ÅRSBERETNING FRA SKOLEBESTYRELSEN 2021
Corona-situationen
Ligesom i 2020 har Covid-19 fyldt meget på skolen og i bestyrelsen i 2021. Bestræbelserne på at undgå nedlukning er lykkedes, og vi er derfor meget taknemmelig både overfor forældre og lærere for den indsats, der er ydet ift. at få stoppet smitten og samtidig få skoledagen til at fungere. Vi håber, at nedlukningen hen over december-januar er den eneste, vi kommer til at opleve i dette skoleår.
Skolens leder
Vores skoleleder gennem 9 år, Eva, blev fristet af nye udfordringer, og forlod os således før sommeren 2021. Skolebestyrelsen har været del af ansættelsesudvalget, og vi er glade for, at det forholdsvis hurtigt lykkedes at finde en kvalificeret kandidat i Christian Bech, som begyndte den 1. nov.
Fagene og fokus på læring
Bestyrelsen har også i dette år drøftet skolens evne til at bevare en høj faglighed bl.a. ved, at lærere underviser i deres linjefag. Traditionelt set har vi fokuseret på resultatet af prøver og sammenlignet os med andre skoler og tidligere år. Corona har vanskeliggjort sammenligningsgrundlaget bl.a. fordi, nogle prøver er aflyst og årskarakterer anvendes i stedet. Vi er glade for, at vores nye skoleleder med sin erfaring fra bl.a. Vedbæk Skole kan bidrage til at videreudvikle Sortedamskolen på dette felt.
Fokus på trivsel
Bestyrelsen følger skolens årlige trivselsundersøgelse og tilbagemeldinger fra elev-repræsentanter og forældrehenvendelser nøje. Vi hæfter os ved, at uro i klassen er noget, mange elever oplever som et problem. Det er primært den enkelte lærer, der skal løse udfordringerne i klassen, og det er vanskeligt for bestyrelsen at handle på dette problem. Men vi opfordrer med denne beretning forældre til at tage en dialog med deres børn om vigtigheden at bidrage til ro i klassen, når timen er startet. Endelig så har en dom fra Valby givet anledning til, at vi har gennemgået skolens antimobbe-politik med Christian Bech og sikret, at den rette indsats iværksættes i de konkrete tilfælde.
Sidste år gennemførte vi et online-møde for kontakt- og trivselsforældre med stor succes. Vi vil i foråret se på behovet for at gennemføre et tilsvarende møde, eller på anden måde aktivere denne ressource, ikke mindst for at sikre, at sociale arrangementer i klasserne genopdyrkes, efter at Corona har sat mange arrangementer på hold.
Lejrskole
Bestyrelsen anser skift fra mellemtrin til udskoling for et tidspunkt, hvor eleverne er særlig sårbare, bl.a. fordi der kommer nye lærerkræfter til. Derfor er risikoen for at miste elever stor på dette trin. Vi anser lejrskoleophold for et væsentligt bidrag til at styrke sammenhold i klassen og på tværs af klasser om muligt. Derfor har bestyrelsen i budgetteringen prioriteret lejrskole og vil søge at finde midler til to overnatninger for de kommende 7. klasser.
Skolens indretning, materiel mm.
I 2021 har der været flere områder ift. skolens indretning mm., som vi har haft fokus på i bestyrelsen:
- Alt for mange ødelæggelser af inventar særligt i udskolingen har givet anledning til, at vi har skrevet ud via AULA til alle forældre. Tal med jeres børn om at passe på skolens ting, vi vil hellere bruge pengene på nyt udstyr en genanskaffelse af pc’er, dørlåse mm.
- Indskolingens træer fik vi omsider - ved en forældres hjælp – fundet midler til og genplantet, så der nu står to paradis-æbletræer ved indskolingens hovedindgang
- Gavl-maleri i skolegården på gl. dam. Vi har også i år forsøgt at få naboers opbakning til et gavl-maleri på skolens nabo-gavl. Uden held. Men ikke helt opgivet endnu.
- Opholdssted for de større børn: Der er trængsel ift. de større børns mulighed for ude- og indendørsophold i frikvartererne. Vi har gjort mere ud af skiltningen om, hvor de kan opholde sig, idet det ikke bør være sådan, at de skal gå på gaden i frikvarterne. Når loungen ikke længere skal anvendes til Corona-test-lokale vil vi gøre mere for at indrette den, så den er attraktiv for de elever, der skal bruge den i frikvartererne.
- Udsugning i udskolingen er ikke blevet installeret korrekt. Det arbejder skolens gårdmand på at udbedre i samarbejde med Københavns ejendomme (KEID)
Sikker skolevej – Deltagelse i høring
Bestyrelsen har lagt mange kræfter i sagen om, at NETTO ville have mulighed for at levere varer til NETTO på Blegdamsvej fra en indgang i Ryesgade. Dette ville betyde tung trafik mellem indskolingen på den ene side og udskoling/Remisen på den anden. Det er ved bestyrelsens anke, og i samarbejde med naboerne, der også har klaget samt udtalelser til Østerbro Lokalavis, lykkes at gøre opmærksom på og få medhold i, at det er helt urimeligt at sende tunge køretøjer ned gennem Ryesgade og udsætte børn for både øget risiko i trafikken og mere støjfrem for at benytte adgangsvejen fra Blegdamsvej.
Valg til skolebestyrelsen
Vi står overfor valg til bestyrelsen i år og vil benytte denne beretning til at opfordre forældre til at stille op. Vi har en god sammensætning i bestyrelsen, men mangler i særlig grad forældre med børn i indskolingen. Så hermed er opfordringen givet videre. Der er medlemmer, der udtræder bestyrelsen. Der vil derfor være ledige pladser til kommende skoleår.
Forelæggelse af skolens skemaer
Skolebestyrelsen er også i år blevet præsenteret for skolens skemaer og har i den forbindelse drøftet muligheden for kortere skoledage. Denne mulighed blev introduceret som et årligt projekt i skoleåret 2021-2022. Projektet blev først introduceret for skolerne i september måned, hvor skemaerne for skoleåret var lagt. Skolen fandt dog muligheder for at lave nedskalering på 4. årgang samt i udskolingsklasserne.
Økonomi
Regnskabet er så godt som afsluttet. Skolen mangler dog at få opgjort det årlige interne afregning mellem skole og KKFO. Det sker i løbet af januar måned. Stemmer den interne afregning overens med det udmeldte budgetbeløb går skole og KKFO ud med et mindre overskud. Skolebestyrelsen har gennem året fulgt økonomien tæt ved løbende opfølgning på skolebestyrelsesmøderne.
Udvalg i skolebestyrelsen (2021)
- Ansættelser
- Kontakt- og trivselsforældre
- Årligt møde for forældre
- Kreativitet i skolen
- Plan og realisering af gavlmaleri
- Rekruttering af nye elever
- Aula og Meebook
- Diverse ad hoc-udvalg, der arbejder med udkast til principper
Plan og realisering af gavlmaleri har været op og vende i bestyrelsen, men der ser ud til at være flere besværligheder i det, end vi havde forventet, men vi har ikke opgivet projektet.
Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 19.01.22