Vikardækning

Principper for vikardækning på Sortedamskolen

Klasseskematimer, som af forskellige grunde ikke kan læses af den lærer/pædagog, som normalt læser timerne, læses af andre lærere/pædagoger eller af vikarer, der er kvalificerede til at undervise i det pågældende fag. Det forudsættes, at vi overholder folkeskoleloven og den lokale timefordelingsplan.

Hovedprincip

Ved planlagt fravær har klassens lærer forberedt klassens undervisning. Ved fravær, som ikke er planlagt, kan der også ligge forberedelse klar.

For at sikre et fagligt indhold i brugen af vikar, hvor læreren ikke har haft mulighed for at forberede undervisningen, skal vikaren som minimum forventes at undervise i faget dansk eller matematik, selvom der står et andet fag på skemaet.

Praksis i forbindelse med vikardækning på Sortedamskolen

Hvor det ikke er muligt at skaffe en kvalificeret vikar, kan følgende muligheder tages i brug - i ikke prioriteret rækkefølge:

• Specialcenterlærere, DSA-lærere og AKT-lærere aflyser deres aktiviteter for at være vikar.
  • I timer, hvor der er to-lærere, kan den ene være vikar.
  • Deleholdslærere kan være vikar for det andet delehold.
  • Læreren i naboklassen kan have tilsyn.
  • Flere klasser kan være i gården med tilsyn af en lærer.
  • 7. - 9. klasse kan sendes hjem.
  • 5. - 6. klasse kan sendes hjem med besked til forældre dagen før (via Aula).
  • Bibliotekaren kan læse vikartimer og lukke biblioteket.
  • Ledelsen kan læse vikartimer og lade administrationen af skolen ligge.

Ovenstående punkter er ikke i prioriteret rækkefølge. Der vil i hvert enkelt tilfælde tages stilling til, hvordan vikaropgaven bedst kan løses.

På grund af vikarbudgettets begrænsninger er det som hovedregel kun muligt at dække klasseundervisning og deleholdsundervisning.

Vedtaget på skolebestyrelsens møde den 22. januar 2020

Sheku Jalloh                                                          Xenia Kofoed Bennedsen

Næstformand og mødeleder                              Referent