Vi styrker udskolingen

Vi styrker udskolingen i folkeskolen - Kbh!

I perioden 2018-2021 har Københavns Kommune afsat 220 mio. kr. til at gøre folkeskolen mere attraktiv for de ældste elever. Alle byens skoler har fået flere penge pr. elev i 7. til 9. klasse, som de fx kan bruge på mere pædagogisk personale. Skolerne har derudover kunnet søge om penge til særlige aktiviteter omkring deres ældste klasser.

Skolerne har enkeltvis eller på tværs især søgt om midler til:

• • Intensive læringsforløb for de fagligt svageste elever
  • • Målrettede undervisningsforløb for de mest ambitiøse og fagligt stærke elever
  • • Udvidet brobygning til ungdomsuddannelser og arbejdsmarked
  • • Mere inddragelse af elever og forældre
  • • Flere praktiske og musiske valgfag og linjer

Sådan styrker vi udskolingen på Sortedamskolen

På Sortedamskolen styrker vi udskolingen ved at afprøve intensive læringsforløb med tolærer-ordning og turboforløb, der er rettet mod de fagligt svageste elever i 8. og 9. klasse. Gennem en mere differentieret og målrettet undervisning vil vi løfte elevernes faglige niveau generelt og give dem mulighed for at opnå bedre resultater ved afgangsprøverne – og dermed øgede muligheder for at komme godt i gang med en ungdomsuddannelse.

I næste skoleår deltager vi i det fælles projekt "Feedback i udskolingen", der er en indsats på tværs af skolerne i området, som sammen har søgt puljemidler. Denne indsats er rettet mod alle elever i 8. og 9. klasse, der i løbet af skoleåret får 3-4 feedback- og læringssamtaler med en af deres hovedlærere. Samtalerne skal sikre et systematisk og helhedsorienteret arbejde med den enkelte elevs læring og trivsel – og dermed supplere arbejdet med kravene til uddannelsesparatheds-. vurderingen (UPV).

Vi har i dette skoleår arbejdet med planlægningen af A-dage (anderledes dage) i skemaet for næste skoleår. Formålet med dagene er at arbejde tværfagligt og med fokus på præsentation og kulturteknikker på tværs af årgangen. Alle tre årgange og alle lærere i udskolingen deltager i tre dage fordelt hen over skoleåret, hvor der på skift vil være fokus på naturfag, kulturfag og sprogfag.

Sideløbende har en arbejdsgruppe arbejdet med forberedelse af naturfagsprøven gennem tværfagligt arbejde i 7. -9. klasse. Formålet er at få etableret et fast og forpligtende samarbejde, så eleverne gennem hele deres udskolingsforløb trænes i at arbejde på sammen måde, som det forventes til 9. klasseprøven.

Læs mere om hvordan vi i København styrker udskolingen på www.vivokser.kk.dk