Værdier

Sortedamskolens værdier

Sortedamskolen har et grundlæggende værdisæt, der er formuleret i samarbejde med eleverne, lærerne, ledelsen og forældrene. Værdierne er en rød tråd, som kan medvirke til at samle os i et fælles udgangspunkt.

Værdierne er: Tryghed, Dialog & Medbestemmelse, Høj faglighed

Tryghed
Alle skal kunne føle sig trygge og trives i skolen. Vi har alle et ansvar for os selv og dem, vi er sammen med. Når vi er opmærksomme på det, kan vi sammen skabe større tryghed. Du er med til at skabe tryghed når: du respekterer andre, som de er og giver plads til forskelligheder, du gør dig fortjent til de andres tillid, du er åben og imødekommende, du overholder aftaler, du anerkender at alle er ligeværdige uanset evner og behov, du er opmærksom på, at både du og andre skal have det godt. I det daglige kan bl.a. klare regler, aktive gårdvagter, skolepatruljen, tid til hygge, synlige kontaktpersoner, arbejdsro og almindelig omtanke være med til at skabe større tryghed.

Dialog & Medbestemmelse
Gennem ligeværdig dialog, når vi hurtigere en fælles forståelse – og fælles forståelse fører os hurtigere til de resultater, vi ønsker. Når vi involverer os aktivt, kan der opstå mulighed for medbestemmelse på en måde, hvor alle bidrager og forsøger at finde den bedste løsning, indenfor de muligheder og ansvarsfordelinger der er. Du styrker dialog og medbestemmelse når: du udtrykker både dine glæder og bekymringer på en hensigtsmæssig måde, du lytter opmærksomt til andre og tænker over det, du hører, du accepterer, at tingene ikke altid kan være sådan som du ønsker det, du udtrykker evt. utilfredshed direkte til den, der kan gøre noget ved det, du udtrykker din tilfredshed, du deler dine gode oplevelser og ideer. I det daglige kan dialog og medbestemmelse bl.a. komme til udtryk gennem medindflydelse på undervisningen, medindflydelse på indretning af klasseværelserne, uddelegering af ansvar, rettidig information, svar på henvendelser, gennemsigtighed – klare rammer for hvem, hvad og hvornår.

Høj faglighed
Følelsen af at lære noget er vigtig for trivsel og motivation i skolen. Ved hjælp af tydelige mål, opdaterede materialer og et læringsmiljø, der både møder, støtter, udfordrer og inspirerer elever og personale, kan vi være i fortsat udvikling. Du er med til at højne fagligheden når: du er bevidst om dit eget ansvar, deler din viden, gør hvad du kan for, at der både er arbejdsro og arbejdsglæde, er velinformeret og deltagende uanset om du er leder, lærer, elev eller forældre. I det daglige kan fagligheden højnes gennem bl.a. differentieret undervisning, klare målsætninger, opmærksomhed på læringsstile, feedback og anerkendelse.

Vedtaget ved skolebestyrelsesmøde 25.10.2012

Anders Høgsbro Madsen formand