Meddelelsesbog

Princip for brugen af meddelelsesbogen på Sortedamskolen

Meddelelsesbogen skal bruges til at understøtte og kvalificere en åben og anerkendende dialog mellem skole og hjem, så den enkelte elev får de bedste forudsætninger for at styrke sin faglige og alsidige udvikling.

Meddelelsesbogen erstatter den såkaldte ”elevplan”, jf. lov nr. 882 af 21. juni 2022 (Fremtidigt evaluerings-og bedømmelsessystem i folkeskolen mv.).

Rammesætning for meddelelsesbogen

Alle elever fra børnehaveklassen til og med 9. klasse skal have en meddelelsesbog, der er tilgængelig på Meebook. Opdatering af bogen skal minimum ske én gang årligt og i øvrigt efter behov. Første gang senest pr. medio maj 2023 og herefter altid senest pr. medio december.

Perspektivet er fremadskuende med afsæt i den enkelte elevs potentialer og ressourcer, så fokus holdes på elevens udviklingsperspektiv, herunder de relevante næste skridt, i en anerkendende og ligeværdig dialog, hvor vi møder eleven med positive forventninger.

Fokuspunkterne skal være få, tydelige og konkret handlingsanvisende, så udmeldinger og aftaler er nemme at afkode og orientere sig i. Feedback skal være systematisk, så der altid følges op.

Meddelelsesbogen skal også bistå til at styrke vores evalueringspraksis som skole, så vi får det bedst mulige udgangspunkt for at tilrettelægge vores undervisning med afsæt i vores praktiske erfaringer og viden omkring elevernes individuelle udgangspunkt.

Fokuspunkter, der indgår i meddelelsesbogen

For elever i børnehaveklassen skal meddelelsesbogen komme ind på kompetenceområderne sprog og matematisk opmærksomhed.

For elever i 1. til 9. klasse er fokus på fagene dansk og matematik samt elevens alsidige udvikling.

For elever i 7-9. klasse skal meddelelsesbogen også berøre overvejelser om elevens uddannelse efter folkeskolen samt den forudsatte proces for at opnå de personlige, sociale og faglige, herunder praksisfaglige, forudsætninger, der er fornødne for optagelse på den påtænkte ungdomsuddannelse, samt info om de igangsatte skoleindsatser og vejledningsindsatser mod målet.

For elever med udfordringer, herunder fx psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse, indlæringsmæssige vanskeligheder, mistrivsel mv. skal bogen også have fokus på de igangsatte indsatser for at understøtte elevens hverdag. Disse beskrivelser og handleplaner vil fremgå af ”Det Pædagogiske Notat”, som deles og gøres tilgængeligt for forældrene.

Forældrenes rolle

Vi forventer, at den enkelte elevs forældre sammen med eleven orienterer sig i meddelelsesbogen og indgår i skole/hjem-samarbejdet med et positivt, anerkendende og nysgerrigt mind-set, så vi sammen kan opnå de bedste forudsætninger for elevens alsidige og faglige udvikling.

Elevernes rolle

Vi forventer, at den enkelte elev sammen med sine forældre orienterer sig i meddelelsesbogen, indgår i dialog om relevante mål for sin alsidige og faglige udvikling samt arbejder aktivt og konstruktivt for at opnå de aftalte mål.

Hvilke opfølgningstiltag skal iværksættes?

Skolens ledelse sikrer, at princippet implementeres i skolens hverdag og formidles til forældre, elever og medarbejdere, så det er kendt på skolen. På skoleårets første forældremøde, vil det fremgå hvilke fokusområder den enkelte klasse har ifht. hvad der vil indgå i Meddelelsesbogen.

Indholdet i meddelelsesbogen vil blive berørt på den årlige skole-hjem-samtale. Meddelelsesbogen skal være udgivet i god tid inden samtalen, så både forældre og elev har mulighed for at orientere sig om indholdet.

Princippet sættes mindst én gang om året på dagsorden i skolebestyrelsen, hvor det evalueres om princippet virker efter hensigten, og om der evt. er behov for justeringer, dette særligt i opstartsfasen af dette nye evalueringstiltag. Første gang princippet bliver evalueret er på bestyrelsesmødet i januar 2024