Årsberetning 2022

ÅRSBERETNING 2022 – SORTEDAMSKOLEN

2022 var året, hvor vi kom fri af Covid-19’s indgreb i skolegangen og kunne finde vej tilbage til en normal skoledag for børnene. Med dette afsæt for årets beretning lægger vi ud med selve skolebestyrelsens sammensætning og opfordrer til, at interesserede forældre ikke holder sig tilbage for at kontakte os. Vi har både brug for forældre i bestyrelsen og for jeres løbende bidrag til vores arbejde. Vi vil gerne i dialog med forældre i højere grad end tilfældet er i dag. Skriv gerne til os via Aula med forslag og observationer. Og så håber vi, at vi ser rigtig mange af jer til Årsmødet d. 22.05.2023 klokken 17.00-19.00

Skolebestyrelsen 2022-23:

Sheku Jalloh – forperson

Helle Juhler-Verdoner – næstforperson

Zostam Abdallah – forældrerepræsentant

Kristine Liv Lund-Pedersen – forældrerepræsentant

Majken Rostock - forældrerepræsentant

Hesam Banje-Ali – forældrerepræsentant

Loubna Tahri - forældrerepræsentant

Erik Jordan Mikkelsen 9U – elevrepræsentant

Aya Ahmed Elhadi 7U – elevrepræsentant

Anabela Maria Oliveira de Sa - medarbejderrepræsentant

Mette Mønster Andresen - medarbejderrepræsentant

Christian Bech - skoleleder

Xenia Kofoed Bennedsen - souschef

Valg til bestyrelsen

I juni 2022 var der fredsvalg til bestyrelsen. Det lykkes os at mobilisere mange gode kræfter i de mindre klasser. Det er rigtig godt, fordi disse klasser ikke var vel repræsenteret i skolebestyrelsen. I 2024 træder både forperson og næst-forperson ud af bestyrelsen. Der er behov for nye kræfter. Vi opfordrer til, at interesserede forældre melder deres interesse i bestyrelsesarbejdet til skoleledelsen eller tager fat i et af bestyrelsens medlemmer for at høre om arbejdet. Det skal understreges, at vi bestræber os på, at arbejdet er overkommeligt og matcher en travl hverdag med familie og job. Så overvej at melde dit kandidatur til valget i 2024!

Fokus på læring

Også i 2022 har bestyrelsen været optaget af læringen i skolen. Det sker bl.a. på baggrund af de sammenligninger, der er på tværs af skolerne i København, omend Covid-19 har betydet, at karaktererne ikke har haft det bedste grundlag for sammenligning. Høj kvalitet i undervisningen sikres bl.a. ved at understøtte at lærerne underviser i deres linjefag. Bestyrelsen har desuden bakket op om skolens forslag til at konvertere UUV-timerne for at have lidt flere ressourcer til to-lærerundervisning. Vi er endvidere hjulpet af, at vi har en meget lav personaleomsætning. I den nuværende situation, hvor også skolerne har store rekrutteringsudfordringer, er evnen til at undgå udskiftning i lærerstaben en afgørende forudsætning for kvalitet i undervisningen. Som en beskeden tak til lærerne for deres store indsats havde bestyrelsen på lærernes dag den 5. oktober lavet et takkebrev, som blev overrakt af bestyrelsen ledsaget af et stykke chokolade😉

Fokus på trivsel

Bestyrelsen har også stort fokus på trivsel i klasserne, som jo er grundlaget for læring. Vi har også i 2022 haft en drøftelse med afsæt i de årlige trivselsundersøgelser, som generelt er positive. Men også disse var i 2022 ikke helt anvendelige pga. Covid-19. Det har været vigtigt at arbejde med trivslen i de enkelte klasser og få samlet op på det sociale samvær mellem børn og forældre efter Covid-19 - ikke mindst i de mindste klasser har det været særligt udfordrende. Der er fortsat et arbejde at gøre ude i klasserne for at sikre trivslen gennem legegrupper mm.

Overgangen mellem indskoling, mellem og udskoling er traditionelt de mest udfordrende overgange bl.a. pga. lærerskift. Bestyrelsen har derfor i økonomidrøftelserne i 2022 atter prioriteret lejrskole i 7. kl. og vil arbejde for, at der fortsat er økonomi reserveret til minimum én overnatning.

Stabil økonomi

Vi har i 2022 drøftet evnen til at tiltrække og fastholde elever, hvor vi i vores skoledistrikt både har konkurrence fra andre lokale folkeskoler og de mange privatskoler i området. Da vi har let ved at tiltrække børn fra andre skoledistrikter, har skolen en meget sund økonomi og forholdsvis stabile klassestørrelser til trods for, at mange forældre i skoledistriktet fravælger folkeskolen.

Skolens gode omdømme og dermed gode økonomi skal fastholdes. Derfor er bestyrelsen både optaget af en indsats, der handler om at skabe bedre kendskab til skolen og skolens kvaliteter. Og vi er tillige opmærksomme på det frafald, der ofte kan konstateres i 7. klasserne, hvor privatskoler i området udvider antallet af spor. Resultatet af lave elevtal i de enkelte klasser er, at der skal optages og integreres mange nye elever, som alt andet lige er en stor opgave både for personale og elever. Derfor besluttede vi i slutningen af 2022 at sammenlægge de tre 7. klasser til to. Sammenlægningen er gået godt og bestyrelsen vil i den kommende tid følge med i, hvordan de to klasser udvikler sig.

Skolens principper

Skolen har en række principper for, hvordan vi håndterer særlige forhold - herunder for brugen af mobiltelefoner. Da denne var nogle år gammel og ikke omfattede smart watches er princippet, der omhandler elevernes brug af mobiltelefoner i skoletiden, blevet drøftet, således at det også omfatter smart watches. Lige nu er princippet ude blandt det pædagogiske personale på skolen. Bestyrelsen har også ført tilsyn med princippet vedr. ”Ny klassedannelse”. Det har medført, at der er blevet lavet en lille revidering. Alle skolens principper er tilgængelige på skolens hjemmeside.

Skoleudviklingssamtaler

Som noget helt nyt, så er det blevet besluttet, at skolebestyrelsen skal tage en aktiv del i de nye Skoleudviklingssamtaler. Det er spændende, at bestyrelsen nu får mulighed for at have et møde med deltagelse af områdechefen, og i tæt samarbejde med skolens ledelse kan have fokus på udviklingen af praksis på Sortedamskolen. Da Skoleudviklingssamtalerne er nyt for alle, ser vi frem til en lærerig proces, som forhåbentligt skal sikre, at skolebestyrelsen er tæt på udviklingen af skolens virke og rammer.

Til slut vil vi igen opfordre jer alle til at tage aktiv del i jeres børns skolegang. Det kan ske på mange måder - både formelt og uformelt. Vi ved, at der ved næste skolebestyrelsesvalg vil være en naturlig udskiftning, og vi håber, at der vil være nye kræfter, som ønsker at træde ind i dette vigtige arbejde.

De bedste hilsner

Skolebestyrelsen på Sortedamskolen