Årsberetning 2020

Årsberetning for 2020

Årsberetningen fra skolebestyrelsen omhandler de emner, som skolebestyrelsen har arbejdet med i kalenderåret 2020.

Bestyrelsen har været glade for, at der var suppleanter til rådighed, for der har været lidt udskiftning i løbet af året. Det skyldes, at børnene er gået ud af skolen, eller at forældrene har måtte trække sig pga. af travlhed.

Sammensætningen ser således ud:

Forældrerepræsentanter:

Indtil sommerferien                                            Formand Sheku Amadu Jalloh

Næstformand Lotte Skoulund Laursen

Anders Høgsbro Madsen

Elsebeth Jørgensen

Jette Fredborg Khalborg

Kristine Falgaard

Maiken Winter Pontoppidan

Efter sommerferien                                     Formand Sheku Amadu Jalloh

Næstformand Janne Sofia Gisselbæk

Anders Høgsbro Madsen

Elsebeth Jørgensen

Helle Juhler-Verdoner

Kristine Falgaard

Maiken Winter Pontoppidan

Elevrepræsentanter:

Indtil sommerferien                                               Ditte Bo Jensen

Mohammed Maher Sawan

Efter sommerferien                                                Aya El Hadi

Alba Bach

Medarbejderrepræsentanter:

Indtil sommerferien                                            Thomas Vergo

Stine Vinther

Efter sommerferien                                            Thomas Vergo

Stine Vinther

Corona

Det var i det tidlige forår, at vi første gang blev berørt af corona. Det har fyldt på møderne, hvor vi har talt om restriktioner, genåbning, nødundervisning, nødpasning osv.

Vi lærte at mødes på teams i stedet for at mødes fysisk.

Corona er gudskelov ikke det eneste skolebestyrelsen har beskæftiget sig med i løbet af året.

Forældresamarbejde

Forældresamarbejde er et vigtigt omdrejningspunkt for arbejdet i skolebestyrelsen. Derfor berører det de fleste af de punkter, der bliver behandlet i løbet af året.

Vi havde et meget fint møde med kontakt- og trivselsforældre på teams, hvor temaet var klassernes trivsel under corona. Der var stor tilfredshed blandt mødedeltagerne for at mødes virtuelt i en tid, hvor vi alle skal forholde os til behørig afstand.

Fagene og faglige resultater

Skolebestyrelsen interesserer sig hvert år for fagene, og hvordan vi kan få det til at fungere bedst muligt. I 2020 har vi drøftet madkundskab.

Vi har også gennemgået skolens faglige resultater. Vi har målt resultaterne op mod vores egen udvikling gennem årene, sammenlignet os med andre lignende skoler og taget højde for skolens socioøkonomiske grundlag.

Vi har særligt haft de 20 procent svagest stillede fagligt og socialt på dagsordenen. I den forbindelse drøftede vi ikke kun, hvad skolens personale kan gøre, men også hvordan forældregruppen kan bidrage til at skabe og styrke kulturer i klassefællesskabet.

Valg til skolebestyrelsen

Året har været valg år til skolebestyrelsen. Grundet corona måtte vi undvære fællesmøder og valgkamp, som vi har været vandt til. Der var stor interesse for valget, og mange stillede op.

Vi kom gennem valget med fredsvalg.

Udvidelse af KKFO’en

I juni fik vi besked om fritidsinstitutionen, der har børn, der går på Ingrid Jespersens Gymnasieskole skulle kommunaliseres og lægges ind under Sortedamskolens ledelse og organisation. Skolebestyrelsen var meget opmærksomme, og gik ind i arbejdet for at sikre de bedst mulige vilkår for sammenlægningen.

Forelæggelse af skolens skemaer

Skolebestyrelsen blev forelagt skolens skemaer og de principper skolens skemalæggere arbejder ud fra.

Principper vedtaget i år:

(Principperne kan læses i deres fulde længde på skolens hjemmeside):

1. Principper for energidrik (Nyt)
  2. Principper for mobiltelefoner (revideret)

Økonomi 2020

Regnskabet er i skrivende stud ikke fuldt ud afsluttet, men vi forventer at gå  ud med et mindre overskud. Skolebestyrelsen har gennem året fulgt økonomien tæt ved løbende opfølgning på skolebestyrelsesmøderne.

Udvalg i skolebestyrelsen (2020)

• Ansættelser
  • Kontakt- og trivselsforældre
  • Årligt møde for forældre
  • Kreativitet i skolen
  • Plan og realisering af gavlmaleri
  • Rekruttering af nye elever
  • Aula og Meebook
  • Diverse ad hoc-udvalg, der arbejder med udkast til principper

Deltagelse i høringer (2020)

Skolebestyrelsen har ikke besvaret høringer i 2020.

Udover beretningen opfordrer vi til at følge skolebestyrelsens arbejde via indkaldelser og referater fra møderne. Begge dele findes på skolens hjemmeside.

Vedtaget ved skolebestyrelsesmøde d. 26.01.21