Årsberetning 2017

Årsberetning for 2017

Årsberetningen fra skolebestyrelsen omhandler de emner, som skolebestyrelsen har arbejdet med i kalenderåret 2017.

Bestyrelsessammensætningen ser således ud:

Forældrerepræsentanter:

Thomas Vergo
Anne Sofie Gade Moll

Ny souschef på skolen

I begyndelsen af skoleåret var skolebestyrelsen med til at ansætte skolens souschef. Valget faldt på Xenia Kofoed Nielsen, der havde erfaring med skoleledelse fra en skole på Frederiksberg.

Xenias primære ansvarsområder blev daglig ledelse af indskolingshuset og skolens ressourcecenter. Derudover en mængde øvrige udviklings- og administrative opgaver. Xenia er bl.a. sekretær for skolebestyrelsen.

Fastholdelse af elever

Skolebestyrelsen har drøftet, hvilke tiltag fra skolens side, der vil påvirke positivt til at fastholde eleverne på skolen, så flere elever gennemgår hele deres skolegang på Sortedamskolen. Den daglige ledelse er gået videre med forslagene.

Nedskalering af den understøttende undervisning

Skolebestyrelsen har støttet skolens daglige ledelse i at afprøve en nedskalering af den understøttende undervisning for skoleåret 17-18.

I indskolingen var det muligt at afprøve ordningen i tre klasser. Desuden blev det muligt for klasser på 4.-9. klassetrin i op til to lektioner ugentligt at afprøve to-voksenordning. Ordningen evalueres i foråret 2018.

Bring Your Own Device (BYOD)

På opfordring fra skolens Pædagogiske Læringscenter (PLC) har skolebestyrelsen støttet, at der er taget initiativ til at undersøge mulighederne for at indføre BYOD i udskolingen på Sortedamskolen. Skolens lærere er positivt stemt. For at det praktisk skal kunne lade sig gøre, vurderes det, at minimum 50 % af eleverne selv skal medbringe computer, hvor resten vil få en af skolens nuværende computere til rådighed. Desuden skal øvrige praktiske forhold omkring opbevaring og ansvar være klar.

Årsmøde og foredrag af Heidi Spring

Skolebestyrelsen inviterede til årsmøde og foredrag for alle forældre og medarbejdere. Forfatter, konsulent og lærer, Heidi Spring gik tæt på os med konkrete eksempler og forslag til løsninger for at undgå mobning.

Mobbehandleplan/-strategi

Skolens ressourcecenter havde udarbejdet et oplæg til en revideret mobbehandleplan/-strategi for skolen og KKFO’en. Skolebestyrelsen har bakket op om dette.

Forelæggelse af skolens skemaer

Skolebestyrelsen blev forelagt skolens skemaer og de principper skolens skemalæggere arbejder ud fra.

Morgenkaffe

Det er blevet besluttet at afprøve at servere morgenkaffe, som det kendes fra andre skoler, for at skabe et mindre formelt møderum for skolens forældre (primært indskolingen). Det startes i foråret 2018.

Nye principper vedtaget i år:

(Principperne kan læses i deres fulde længde på skolens hjemmeside):

1. Principper for indkøb af IT-hardware på Sortedamskolen

Økonomi 2017

I skrivende stund er regnskabet ikke afsluttet endnu, men det forventes at gå i nul.

Skolebestyrelsen har gennem året fulgt økonomien tæt gennem økonomiudvalget og ved løbende opfølgning på skolebestyrelsesmøderne.

Udvalg i skolebestyrelsen (2017)

• Økonomi
  • Ansættelser
  • Kontakt- og trivselsforældre
  • Årligt møde for forældre
  • Mobilfri skole
  • Forståelse for kreativiteten på skolen ”FOKS”
  • Plan og realisering af gavlmaleri

Deltagelse i høringer (2017)

Skolebestyrelsen har ikke besvaret høringer i 2017.

Udover beretningen opfordrer vi til at følge skolebestyrelsens arbejde via indkaldelser og referater fra møderne. Begge dele findes på skolens hjemmeside.

Vedtaget ved skolebestyrelsesmøde 31.01.2018

Mindretalsudtalelse afgivet af Anders

Ud over det ene møde med Heidi Spring har der ikke været inviteret til møder med kontaktforældrene, så skolebestyrelsen har ikke overholdt sin del af princippet om kontakt- og trivselsforældre.

Skolebestyrelsen har heller ikke overholdt Folkeskolelovens krav om, en gang om året at invitere forældrene til et årsmøde til drøftelse af skolens virksomhed, da det årsmøde der blev indkaldt til, ikke gjorde det muligt for forældrene at deltage i en drøftelse af skolens virksomhed. Desuden var beretningen ikke udsendt inden årsmødet, selv om beretningen ifølge Folkeskoleloven skal behandles ved årsmødet. Jeg mener at det er ekstra problematisk, da vi i 2015 og 2016 slet ikke inviterede til årsmøde. Jeg mindede om det flere gange i 2015 og 2016 og da det ikke havde nogen effekt, så påførte jeg en mindretalsudtalelse til beretningen for 2016. Det fik i det mindste den effekt, at der blev inviteret til et årsmøde i 2017. Ved starten af årsmødet i 2017 opfordrede jeg den daværende formand til at justere dagsordenen, da den ellers ikke ville give forældrene mulighed for at deltage i en drøftelse af skolens virksomhed. Opfordringen blev ignoreret.

I 2017 har skolebestyrelsen efter min opfattelse også undladt at leve op til sine forpligtelser ved en beslutning, der vedrører eleverne.

Jeg håber at denne mindretalsudtalelse vil motivere flertallet i skolebestyrelsen til at sørge for, at skolebestyrelsen lever op til sine forpligtelser frem over. Hvis du selv ønsker at påvirke skolebestyrelsens arbejde, så husk at der er valg til skolebestyrelsen i foråret 2018.