Årsberetning

Årsberetning for 2018

Årsberetningen fra skolebestyrelsen omhandler de emner, som skolebestyrelsen har arbejdet med i kalenderåret 2018.

Bestyrelsessammensætningen ser således ud:

Forældrerepræsentanter:

Thomas Vergo

Stine Vinther

Valg til skolebestyrelsen

På Sortedamskolen har vi forskudte valg til bestyrelsen. Det betyder, at vi har valg til halvdelen af bestyrelsen hvert andet år. Der var mange der stillede op, så der var både kandidater til bestyrelsesposter og suppleanter. Bestyrelsen arbejder løbende videre med at sikre, at forældrene på skolen interesserer sig for bestyrelsesarbejdet.

Lejrskole/hyttetur

Skolebestyrelsen har i 2018 fået genindført en lejrtur for 7. klasse. Det er et ønske der har stået øverst på listen i mange år. Elevrepræsentanterne har spillet en vigtig rolle i dette arbejde.

Rygepolitik

I starten af året vedtog Sortedamskolen en rygepolitik, der betyder, at eleverne ikke må ryge i deres skoletid. Det er den tilsvarende politik der er blevet obligatorisk for skolerne i 2019.

Styrket udskoling

Som på alle andre folkeskoler i København, har bestyrelsen på Sortedamskolen været involveret i beslutninger om initiativer, der skal styrke udskolingen – både hvad angår resultater og attraktivitet.

Forældre – skole - samarbejde

I skolebestyrelsen har der været løbende drøftelse og idéudveksling om styrkelse af samarbejdet mellem forældrene og skolen.

Siden maj har forældre og skolens daglige ledelse mødtes til morgenkaffe hver fredag kl. 7.45-8.15. En lille trofast skare af forældre står for det praktiske. Det har fra starten været en stor succes blandt forældrene

Forelæggelse af skolens skemaer

Skolebestyrelsen blev forelagt skolens skemaer og de principper skolens skemalæggere arbejder ud fra.

Principper vedtaget i år:

(Principperne kan læses i deres fulde længde på skolens hjemmeside):

1. Princip for lejrskole (nyt)
  2. Princip for indskrivning i børnehaveklasse (revideret)
  3. Princip for kontaktforældre (revideret)

Økonomi 2018

Regnskabet er nu afsluttet med et underskud, der skyldes uventede udgifter i forbindelse med fratrædelse ultimo året. Skolebestyrelsen har gennem året fulgt økonomien tæt gennem økonomiudvalget og ved løbende opfølgning på skolebestyrelsesmøderne.

Udvalg i skolebestyrelsen (2018)

• Økonomi
  • Ansættelser
  • Kontakt- og trivselsforældre
  • Årligt møde for forældre
  • Mobilfri skole
  • Kreativitet i skolen
  • Plan og realisering af gavlmaleri
  • Styrket udskoling
  • Diverse ad hoc udvalg der arbejder med udkast til principper

Deltagelse i høringer (2018)

Skolebestyrelsen har ikke besvaret høringer i 2018.

Udover beretningen opfordrer vi til at følge skolebestyrelsens arbejde via indkaldelser og referater fra møderne. Begge dele findes på skolens hjemmeside.

Vedtaget ved skolebestyrelsesmøde 20.03.2019